tirsdag den 30. juli 2013

UpToDate

Opdaterede klinikkens abonnement på UpToDate idag.
UpToDate er blevet et uvurdeligt redskab i dagligdagen og har været mit goto-opslagsværk i mere end 10 år. Desværre koster det omkring 3000,- årligt, medmindre man ikke er speciallæge endnu. Til gengæld får man det suverænt mest omfattende, velredigerede og fagligt opdaterede indhold på markedet.
Jeg er naturligvist biased af at have brugt værket i så mange år, men stort set alle jeg har introduceret det for er blevet brugere.
Der er en kæmpe værdi i at have et opslagsværk som er så omfattende, fordi man næsten aldrig søger forgæves. Indholdets omfang er ekstremt klinisk orienteret med referencer og abstracts, hvor det er relevant.
UpToDate er udelukkende finansieret af abonnenter. Der går sjældent en dag hvor jeg ikke slår noget op, og det oftest med patienten ved siden af. Det er så nemt at søge og finde den ønskede informationen, at det sagtens kan lade sig gøre.

http://www.uptodate.com

Jeg prøvede i en kort periode at sammenligne opslag i UTD (uptodate.com) og NEL (https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/), men kom ikke rigtig videre med det. Mine rå data, lægger jeg ved nedenfor.
Grundlæggende af lægehåndbogen jo blevet et godt redskab, men er efter min mening for overfladisk og jeg føler mig endnu ikke overbevist om at den opdateres hyppigt nok. Til gengæld er den hurtigt på vej til at været tilpasset danske forhold og de fleste problemstillinger er ved at være dækket, så mange er nok tilfredse med det.
Jeg bruger UpToDate primært, så jeg er biased, men indholdsmæssigt er der ingen sammenligning.
For en almenmediciner vil jeg mene at man er godt dækket ind med en dermatologi-bog, UpToDate og evt. et abn. på Medibox.

Opslag under arbejdsdag:

2010:
7/12:
Google: Børne-væskevandladningsskema. 5 årig med enuresis. < 1 min.
NEL: Phimosis 2 årig, prevalenser + patientvejledning. < 1 min.
UTD: Analfissur. Behandlingsregime. < 1 min.

8/12:
UTD: Mortons neurom. Forfodssmerter. < 1 min.
Ditto NEL: < 1 min mere omfattende.

14/12:
UTD influenzavacc. barn dosis <1 min
UTD vaginit og gruppe B streptokokker <1min, men ingen informationer, samme for NEL
Pubmed fundet artikkel med relevant svar på ca. 2 min.

15/12:
UTD UVI børn diagnositisk strategi < 1 min (NEL lidt mangelfuld ift. hvornår diagnosen bør forfølges)

16/12:
UTD: Skoldkopper exponering af gravid med ukendt immunitetsstatus. Svar ca. 3 min søgning og læsning. Grundig information.
NEL: Ingen hjælp at hente.

17/12:
Skulder impingement, undersøgelsesteknik/diagnose: NEL 2min, intet svar fundet. UTD: < 1
Prævalens af helicobacter pylori infektion (hypighed 30 årige), UTD: < 1min.

2011:

22/1:
UTD: Superficiel thrombophlebit, udredning < 2 min.

24/1:
NEL: Funduplicatio-pt.vejledning < 1 min.
UTD: Enterobiasis, livscyclus orm, efter pt. spørgsmål. < 2 min.
UTD: Hypercalcæmi, udredning < 2min.
UTD: Pyrophosfatartrit, generel gennemgang < 5min.

31/1:
UTD: Depo-provera-behandling. Bivirkninger og effekt. < 2 min
UTD D-vitamin metabolisme, vurdering af depoter/serum-værdier < 1min

1/2:
UTD: Whiplash/Akutte nakkesmerterter, behandling. <3 min

NEL: Ditto+god pt.vejledning. Lidt mere overfladisk og firkantet i gennemgangen og ikke så meget hjælp til den vanskellige pt., men velskrevet og overskuelig. < 2min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar